Inredning på kontoret är något som är minst lika viktigt som inredningen man har i hemmet, även om det kanske inte alltid är något som man tänker på lika mycket. Men nu är det alltså dags för förändring! Visst är det kanske inte det enklaste att påverka, särskilt inte om man alldeles nyss började på ett företag, men det är faktiskt något som är väldigt viktigt och påverkar hur vi trivs och presterar, och därför något som man ska ta på allvar. Låt oss därför ta upp några punkter som du, om du är ledare på ett företag, kan ha i åtanke när du inreder på ert nya kontor, eller som man som ”vanlig anställd” kan ta upp med just ledningen.
- Vilken ljudnivå det är på kontoret påverkar en otroligt mycket. Inte bara presterar man sämre om det är en allmänt bullrig miljö, utan man blir dessutom tröttare, främst i huvudet, av allt ljud. Det innebär såklart att man presterar sämre, något som man såklart inte vill göra. Att ha ljudabsorbenter på kontoret kan därför vara otroligt framgångsrikt! För jobbar man i ett öppet landskap så kan ljudnivån enkelt sänkas med sådana. Ett supertips, med andra ord!
- En väldigt viktig sak är ens arbetsställning. Om man har ett kontorsjobb så sitter man allt som oftast ner större delen av dagen, och om man har en obekväm stol som gör dåligt för ens rygg, ett bord som inte är höj och sänkbart eller skärm med dålig upplösning, ja då påverkas man väldigt mycket av det! Se till så att du är nöjd med hur du sitter om dagarna, annars kan det få konsekvenser för livet. Och glöm för guds skull inte att röra på dig!
- Något som egentligen inte har med inredning att göra, men desto mer relevant för trivseln på jobbet är om man har friskvårdsbidrag eller ej. Om man har möjlighet att smyga iväg på lunchen och köra ett kort pass går man hellre tillbaka sen, än efter en stor pastalunch. Ett tips är dessutom att smygträna medan du jobbar! Något som helt klart gör väldigt gott för en som sitter ner dagarna i ända.